Tuesday, December 24, 2013

Cerita Lama: Abah masuk wad


Assalamualaikum w.b.t

Pagi ni hujan turun membasahi bumi Kajang..Alhamdulillah..sejuk,nyaman..tapi yang xbestnya tengok Encik husband keluar pegi keje pakai baju hujan,basah2..kesian dia..dah la perjalanan dari Kajang ke KL ambil masa sejam..moga Encik husband selamat sampai..amin..

Seperti yang maz janjikan dalam entry yang lepas,Maz nak story kat korang pasal abah masuk wad kan..haa,kali ni baru sempat nak berblogging..cerita ni pun ntah berlaku beberapa bulan yang lepas..hehe

Setahu ktorang adik beradik,abah ni ada darah tinggi dengan kencing manis..tapi masih terkawal..sebabnya abah jaga pemakanan dia..selalu ulang-alik ke klinik kesihatan Sungai Dua tu untuk check up dan ambil ubat..cuma kadang2 tu ada jugak lah keadaan dimana tekanan darah abah meningkat..

Kali ni Maz di beritakan abah pening2 dan muntah..ingatkan biasa2 je lah..sampai lah satu ari,abah dimasukkan ke wad Bagan Specialist Centre..



Maksudnya keadaan abah x ok..doktor ambil keputusan untuk check keseluruhan badan abah..sebabnya kalau ikut pada bacaan tekanan darah dan yang lain2 ni,semuanya ok..so,xtau apa penyakit abah sampai pening teruk macam tu..

Lepas beberapa hari abah ditahan dekat wad tu,doktor dapat sahkan abah mengidap penyakit VERTIGO..apo bondo lah eeyy penyakit Vertigo ni????Jom share dengan korang..

Vertigo:-
merupakan keadaan dimana seseorang merasa dirinya atau ruangan disekelilingnya seolah berputar.Perasaan ini disebabkan oleh virus,penurunan aliran darah ke otak,trauma kepala,migrain dan beberapa hal yang lain.
(Info penuh: http://penyakitvertigo.com/)

Pendek kata,pengidap vertigo ni akan mengalami gangguan keseimbangan badan,mual dan muntah,telinga berdengung dan ada gerakan pada bola mata..semua2 ni lah yang abah perlu tanggung..kesian abah..bila dah kurang tu,abah pun dibenarkan balik..




Gambar mama dan abah tengah tunggu nak ambil ubat kat Farmasi Bagan Specialist Centre..Hari demi hari,abah makin sihat..Alhamdulillah sekarang dah kembali normal..dah pegi kerja macam biasa..Semoga Allah s.w.t memberi kesihatan yang baik..juga dipanjangkan umur abah,mama dan mertua saya...InsyaAllah..amin..=)










2 comments:

  1. assalamualaikum..

    saye rase saye mengalami simpton mcm mane ayah awak alami

    mcm mane saye boleh hubungi awk.. saye nak mintak tips or pendapat dari awk..

    harap awk boleh membantu

    ReplyDelete
  2. wsalam..
    Kebetulan saya ada di kampung..saya tanya abah untuk minta tips dan pendapat nak share dgn awak..abah kata,penyakit tu xde ubat khas..

    Menurut doktor yg rawat abah, penyakit ni disebabkan otak/ mata/ telinga xboleh menerima maklumat yang sama...

    tips:
    -amalkan baca alquran terutama ayat2 pendinding dari gangguan syaitan
    -banyakkan berehat
    -tenangkan fikiran
    -elak dari stress

    Moga cepat sembuh..peace..:)



    ReplyDelete